Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.09.2009 18:09 - Картината (Част Първа)
Автор: optimum2 Категория: Регионални   
Прочетен: 4585 Коментари: 8 Гласове:
6

Последна промяна: 30.09.2009 20:09


   Какво е картината ? Поезия или музика ?

                          А може би и двете !
              image

      Стъпвах бавно по бялата улична  настилка, която ме водеше нагоре към центъра на „Старият град”.Краткият дъжд  (траел само десет минути) беше измил всички цветни повърхности на този „жив музей” и сякъш беше върнал неговата транспарентност и еснавски стилова издръжаност в първоначалния му вид (в добрия смисъл на думата).

    image

     Уличен продъвач на картини беше токущо  подредил своите творби. Загледах се в платната  и след малко долових  „глъчката” около себе си.(бях попаднвал в центъра на група ученици, които коментираха на глас тематиката на картините.) Вероятно бяха от някоя езикова гимназия, защото имаха еднакви емблеми на реверите.Учителят, който ги предружаваше внимателно наблюдаваше техните коментари без да взема отношение.Темата която те обсъждаха беше:

       „Кое е това, което превръща рисунката в картина?”

   Вслушвайки се в тези дебати (тръпка премина по гърбът ми) аз се върнах години назад, когато един голям преподавател (Поповски) ни учеше как да виждаме, когато гледаме, поставяйки същата тема пред нас.Бях израснал по тези тесни улички и познавах всяка керемида по „смъкнатите” покриви  на тези наглед „застинали” къщи.Знаех също и значението на отговора на този, и подобни на него въпроси.Знаех че творците в художественната гилдия на този град познаваха тези отговори, но знам, че една не-малка част от нашето съвременно общество не познава основните изисквания към една картина –малки и дребни нещица, които ни караха да различаваме големите творци от плагиатите и да се чувстваме значими и знаещи, защото ни бяха научили и ние го ценяхме.(много вода изтече от тогава през коритото на река Марица).

    Затова колкото повече знаем за това, което твореца иска да ни покаже, толкова по-добре ще интерпретираме неговото хрумване и ще окуражим неговото старание и творческо вдъхновение.

-         Ех стари мой приятелю...

-         Само не продължавай с годините...- казах без да вдигам поглед.

 Обърнах се и видях Захо.Бяхме съученици от гимназията. Той стоеше с Шели Бехар на един чин, а аз и Рашко Нейков стояхме зад тях.Не бяхме се виждали повече от 30 години.Прегърнахме се като преди и забързахме нагоре.Неможеше да не се шмугнем в техния двор и да не седнем на пейката между чемширите...(това си беше традиция)

    Седяхме и се надпреварвахме кой да каже повече “интимни” спомени от онова време.Вратовете ни се бяха схванали от навеждане (клоните на храстите бяха толкова прорастли, че не ни остасяха да си изправим главите), когато чухме глъчката от препиращисе гласове да приближава входната врата на двора.
image

    Захо стана и с красноречив жест покани учителя и спорещите ученици в двора за да умиротвори спорещите страни в дискусията.
image

  -Без теория не можете да имате представа за това, как се е творило някога и къде се намираме сега.И ако ми разрешите (Захо погледна към учитела и той кимна утвърдително) ще ви покажа две картини за да направим заедно сравнение помежду им.

image

#1.

image
#2.

    -Представяйки композицията на една картина като сложен обект на вниманието на нейния създател и включвайки всичко, което трябва да се знае за нея, и за да се превърне в произведение на изкуството са написани множество книги и публикации.Някои от тях третират темата повърхностно, фокусирайки на малките детайли в композицията но във същият момент изпускат “големите стойности на картината”.
image
Акварел
image
Масло.
image
Пастел.

   Първите неща, които трябва да се разберат за големите картини е долавянето на разликите между “поезия” и “музика” в рисуването.Повечето (но не всички) големи картини имат и двете… поезия и музика.
image

       Поезия.-

        Поезията в една картина е това, с което един художник се е старал да общува със своят зрител чрез рисунката си и емоциите, които той ще извлече от този контакт.

      image

Това е интелектуалното становище на рисуването, което произлиза от илюзията, която се създава при това изпълнение.

   Във  съшността на представяне на обекта и на илюзията се изграждат степените на чиста абстракция, чрез които създадения образ се стреми към дирекно резпознаване, доближавайки се до чистия натурализъм, или според които автора се е стрмял да го оприличи.

   За включване на поетичния елемент в рисунката е небходимо:

    1.Изобразяване на прилики

    2.Фокусиране върху илюзията за някоя идея или становище (най-често рърху човешки емоции).

Музика.-

     Музиката в рисуването е емоционалната, но не интелектуалната част. Тя произлиза от физиологичното напрежение на човешкият мозък  давайки заповед за създаване на образ извън обема на визуалния хаос в природата.Художника  подрежда природната комплицираност в ритъм от обикновенни форми, цветове и

стойности и в същото време създава цветова хармония от  калеидоскопа не често не-хармоничните тонове на природата.Това се постига, чрез подбиране какво да се рисува и чрез подбиране на подходящи цветове за да се постигне хармония.Музиката в рисуването се постига по два пътя:

1.     Когато рисунката е гледана от разстояние и

   2.   Когато рисунката е гледана от близко. Близката музика се получава  в зависимост това, как е нанасяна боята върху рисунката, от ритъма и формата на работата с четката.

image
1.
2.image
3.image
Представям три автопортрети на Бернини в различни периоди от неговия живот.

            Как да проверим една картина за присъствието на Визуална Поезия.

Илюзията.
image

 

  • Картината те кара да почувстваш, че нещата нарисувани са реални

 

  • Вие чувствате че долавяте мястото на събитията в картината.
  • Фигурите изглеждат добре и пропорционално превилни.
  • Абстрактните форми ви прдават чувството, че пеизажът е реален и това стимулира вашето въображение.Това което ви кара да се взирате в картината е да накарате вашето въображение да “види” повече подробности.
Без илюзия

image

  • Цветовете изглеждат грешни
  • Фигурите изглеждат с нарушена пропорция
  • Нещо не изглежда правилно за да почувстваме обектите реални
  • Видът им прилича на детска рисунка
  •        Абстрактните форми не ви придават чувството, че пеизажът е реален и това не стимулира вашето въображение.Нямате представа колко трябва да се взирате в картината за да накарате вашето въображение да “види” повече подробности.

image

   -За допълнителни отговори към зададените от вас въпроси ще получите следващата неделя, когато ми дойдете на гости-отсече Захо и си влезе в къщата като ми направи знак да го последвам.

image

До нови срещи и от мен, защото аз също бях останал с отворена уста от изненада ...Много добре беше подготвен моят приятел Захо...
image
  Гледните точки може да се променят, но становищата на големите майстори остават непроменени.(като тези зидове)
:-)))
 



Гласувай:
6
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. panazea - Много е хубаво!
29.09.2009 18:12
Поезия , музика и картина е едно и също. Това са трептения , които възприемаме с различни сетива . Резултатът е един и същи . Радост!
цитирай
2. optimum2 - &-panazea
29.09.2009 18:28
Важно е да можем да ги чувстваме.
С много усмивки от мен.
:-)))
цитирай
3. iliada - :)
01.10.2009 19:15
Бях се затъжила!Сега минавайки оттук ,разбирам ,че си е струвало да чакам появяването ти в блога!
Хареса ми написаното!Винаги съм подозирала ,че цветнните фантазии за си вид "музика " в картината и затова си ги комбинирам най-често с клипове!:)Дяали съм успяла -не знам при някой само се получава ...............:)
цитирай
4. optimum2 - &- iliada
01.10.2009 20:26
Със сигурност успяваш! Имаш невероятно чувство за цветови баланс.Вероятно това е причината често да гледам работите ти без да отварям клиповете... (моля за извинение за откровението) За мен е важно, че тези, които се наслаждават на твоите платна след като доловят музиката, ще търсят поезията и ще я намерят защото те и двете са там.
Желая ти успехи в работата.
С усмивки
:-)))
цитирай
5. iliada - :))
01.10.2009 20:31
Благодаря ти !:)
цитирай
6. optimum2 - Приятелче
01.10.2009 20:49
Научат ли се зрителите как да виждат когато гледат ще се научат и да ценят това, което им предлагаш.
Разликата от преди, ще бъде в това, че ще могат да пошепнат на ушето на детето си мнението си за определена творба.
:-)))
цитирай
7. tota - Приятно ми е да те видя отново тук.
04.10.2009 21:37
По важното е да ти е дадено да го доловиш, да има усет към красивото. Другото е - "шлифовка" чрез наученото . Хубава вечер!
цитирай
8. optimum2 - &-tota
04.10.2009 23:01
Да доловиш и пресъздадеш е дар Божи.Да доловиш и почувстваш пресъздаденото е също дарба, но да знаеш и цениш и разбираш това което гледаш ( в неговия истински вид) изисква познание и любов.
С уважение.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: optimum2
Категория: Регионални
Прочетен: 527270
Постинги: 137
Коментари: 499
Гласове: 3965
Календар
«  Август, 2018  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031