Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.10.2009 19:34 - Картината 5-Майсторът на сенките
Автор: optimum2 Категория: Регионални   
Прочетен: 3977 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 11.10.2009 19:42


           

               Майсторът на сенките:Секретната Дипломатична Кариера на художника Петер Паул Рубенс
image

     Днес, Peter Paul Rubens е най-верче запомнен, като Старият Майстор, който  е рисувал с плътско розово голите фигури на бароковите грандиозности.Това възприемане внушава (говори) за непроверена освободеност, но Рубенс е бил човек с контролирани желания, със скромни предразположения и репутация на човек благоразумен и с лична преценка.Почти неминуемо му е признавана близоста до монарха и ролята му на държавник из цяла Европа. Той е бил включван в тайните списъци на държавните служиби като дипломат под прикритие и агент.Неговата художественна работа е можела винаги да обезпечи и гарантира прикритие за нелегалната му активност.
  Защото ние приемаме Рубенс, като художник и защото политическите манипулации на 17 век са били толкова отдалечени, Рубенсовата дипломатическа кариера е била пренебрегвана до ниво да бъде напълно забравена. Но преглед на Рубенсовата кореспонденция, самстоятелно или с други архивни източници ни говорят, че той е играл централна или активна роля в Европейското държавническо изкуство.   Действително, много от неговите съвременници го считат за  опитен дипломат, независимо че той беше един художник универсално приет и без съперник.
image

      Рубенс работеше основно като оперативен работник към Испанската Корона, която беше въвлечена в продължетелна война с зараждащата се Холандска република.И той отдаде години от своя живот в преданност спрямо тази кауза и за чиито успех той беше готов да заложи всичко, което беше постигнал до този момент.Неговият план беше тристранен:

1.     Той можеше да уреди мир между Испения и Англия.

2.     в очакване, че след това Англия ще нападне Холандските съюзници

3.     и те ще се компрометират пред Испения.

Това беше “сигурен шип” във стратегическото мислене, но то не можеше да заработи докато Рубенс не преобърне Английските и Испанските традиционални елементи и ги накара да станат по-горещи.

image
Това беше мисията на Рубенс, който пръв долови знака (като тебеширино бяло) стъпвайки на брега на Довер в ранния следобед на 3 Юни 1629г.Художникът бе превозен с военния кораб “Adventure”,който беше изпратен от Крал Чарлс I експресно да го доведе през “Канала” тогава патрулиран от Холандската флота.Художника (наистина велик) не успя да изрази (дори и проформа) този жест на уважение към властващия монарх.Но Рубенс не беше типичен художник. Не изкуството беше това, което го беше довело до Англия по този рискован начин.
image
An illustration of the English warship Vanguard attacking the Spanish Armada in 1588.

  Сутринта след пристигането, Рубенс е привикан в кралския палат в Greenwich няколко мили источно от Лондон. Чалз беше приятно изненадан, че неговия колега Филип IV е избрал Рубенс като негов емисар. Чарлс беше известен с насладата си, когато попадне в компания на художници.Той е бил изкючително очарован от Рубенс. Рубенсовия автопортрет той е поръчал на художника и инсталирал точно от външната страна на спалнята в неговия Whitehall Palace, където той е можел да я наблюдава през деня. Краля, истински естет, говорил за това, че се гордеел за силата си да разграничава творбите, което го прави в истински познавач.Когато пратката с картинита пристигала той премахвал етикетите и можел да установи, кой е автора на съответното произведение. Това било странно интелектуално предизвикателство, но това било и неговото сериозно хоби.

Ако Рубенс е имал някакви въпроси относно този факт, той трябва да се замисли и да се върне няколко години назад, когато по време на ловът на лъвове той самият е рисувал картини за неговата лична колекция (смятайки периода за незадоволителен) и той е бил инструктиран да направи нещо за “повдигане” на неговата репутация.

  Рубенс управлявал задоволително това изискване, но неговия статус като художник не могъл повече да го поддържа, особенно след първата среща с Чарлс. Поръчката била дадена и като факт един художествен проект е трябвало да се обсъди: сложните художественни серии трябвало да се инсталират върху стените на новата Banqueting House at Whitehall. Успехът на Рубенсовият цикъл от рисунки за Мария де Медичи в Luxembourg Palace самостоятелно и заедно с други кралски поръчки, правеше силен аргумент, че никой жив художник не е достатъчно обучен да предаде такъв вид от бомбастични, грандиозни  и същото време търсени произведения от тези, които го правят царствен на ниво божествен. Предварителната програма, която беше установена за стените на Banqueting House беше специално добре приспособена за Рубенс. Всичко това, беше преднзначено за отпразнуване на мирното царуване на бащата на Чарлс- James I,  който в 1604г. беше подписал мирен договор с Испения. Тази спогодба (макар и кратка по продължителност) беше модел за Рубенсовата мисия да
преговаря.
image
Portrait of Charles I, King of England.

 Чарлс търсеше Рубенс за поръчката, но разговор за тази работа не беше в дневния ред на тяхната първа среща. За момента държавните дела бяха по-настоящи. Кралят и художника размениха задоволство от срещата си и Рубенс предложи на Чарлс копие от неговите формални дипломатически инструкции от Испания, които кралят прочете с известно незадоволство.

“Нека Бог ми е свидетел,” каза Чарлс, “Аз желая мир с цалото ми сърце, но ако е нужно на твоят крал да предложи нещо чрез теб за да улесни нещата?” Филип по-късно смътно предложи “знаят ли те дали могат” да възстанови зета на Чарлс –  Федерик V на неговия трон в Германия, от който той беше изместен от Испания и неговите Хабсбургски роднини, които бяха в отстъпка и Чарлс се надяваше да победи. В допълнение той бе очаквал по-състоятелен мирен договор от това временно примирие, което Рубенс бе упълномощен да предложи. Той не можеше да го има.

image

Portrait of Philip IV of Spain.

   Рубенс отбелязваше учтиво, че Испания  не е в състояние да гарантира връщането на успорваните Германски теретории, които бяха разпределени между Светата Римска Империя, Бавария и Испания, обаче би бил щастлив да предаде желанието на Чарлс обратно в Мадрид. Междувременно той поиска една отстъпка от Английският Крал. Докато те получат отговор от Испания, той помоли Чарлс да не подновява примирието, което беше подписъл с Франция превръщайки го в постоянен прикрит съюз. За да направи това трябваше да обрече всички надежди за мир между двете съответни държави. Чарлс се съгласи. Франция можеше да почака.

   В следващите дни Рубенс бива откарван от среща на среща и принуждаван да поддържа до известна степен по-скромно присъствие, снижавайки спекулацията за уточняване на причината за присъствието му в Лондон.И двете, от една страна общата публичност и от друга голяма фракция, съществуваща вътре в Англииския съд са биле твърдо противоположни  спрямо какъвто и да било мир с Испания. Те нямаха каквато и да било причина да се противопоставят еди на друг преди да бъде установен окончателния параметър на договора.

Когато Рубенс се завръща в Гринуич за неговата втора аудиенция с Чарлс той бива посрещнат топло, но съшноста на разговорите бързо се прехвърля към дипломацията. Кралят беше преразгледал неговото предложение относно спорните Германски земи и имаше ново предложение за Рубенс:

Испания трябва да предаде своите гарнизони на тези територии и във съшото време да свика международна конференция в Мадрит, на която устойчивоста на Баварската и Империалската крепости, ще бъде стопена.

Това предложение изненадва Рубенс. Той знае, че базирайки се на срещите от тази седмица, министърпредседателя на Чарлс обмисля всеки частичен план като неприемлив, докато те вярват, че за да го приеме само Испанския гарнизон  би в основата си гарантирало загуба на спорните територии, държани от Испанските Хабсбургски съюзници .Когато мирният договор е подписан, Англия не би имала свободата и маневреноста на масата на преговорите.Останалите партньори биха биле извън конференцията, неразбирайки нищо.

image

National Maritime Museum, Greenwich, London

A painting of The Somerset House Conference of 1604 marked the peace treaty between England and Spain after negotiations in London

  Евентуално , Рубенс убеждава Чарлс да направи неговите предложения и условия в писмена форма, така че това означава – бъдещи условия към Мадрид. В дългият период на Англо-Испанските преговори, двете страни са били устойчиви спрямо тези изисквания, винаги заплахата от нещо написано е било възможно да се използва срещу тях.Но как благодарение на Рубенсовата упоритост, Чарлс се съгласява? Един от принципните въпроси поставени надискусия са биле възстановяване на Германските територии.Чарлс е искал да уточни единственно отеглянето на Испанския гарнизон, с молба към Филип да се засъпи само на базата на доверието на неговите Хабсбургски съюзници основано на тяхните съответни претенции. “Чудото беше станало при постигане на този документ от крля на Англия” каза министърпредседателя на Чарлс обръщайки се към Рубенс.В писмо до своите ръководители в Мадрид, Рубенс пише:”Аз смятам този мир да

бъде толкова важен, колкото поставянето на връзка във веригата на една конфедерация на Европа.

Чарлс също беше радостен от мирът договарян от художника- дипломат. През Март 1630г. кралският рицар Рубенс, на церемония в Банкетната зала, представя  Краля в пълен комплект от бижута и сабя, гравирана с диаманти гривна и пръстен изваден от неговите кралски пръсти. Кралското удостоверение за патентоване с титлата “Пер” не беше пристигнало в домът му в Антверп до следващия Декември, но когато Рубенс най-после го получи, той вероятно е бил много радостен защото пише:”Ние приемаме от Вас тази титла на благородство защото от вашето докосване до личноста ни и услугите, които ни направихте на нас самите,  с рядката преданност към вашето  лично кралско величие, и към умението с което Вие работихте за възстановяване на добрите разбирания между короните на Англия и Испания.”

   Мисията изпълнена.

 Марк Ламстер е автор на “Майсторът на сенките:Секретната Дипломатична Кариера на художника Петер Паул Рубенс”

 

 




Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. iliada - :)))
11.10.2009 20:08
Когато ми заговорят за диети ,започвам да се ядосвам ,защото си мисля ,че това е някакво косвено посегателство върху творчеството на този знаменит художник на който съм голям фен!:)))))
Чудесен постинг!
Благодаря ти!
цитирай
2. optimum2 - &-iliada
11.10.2009 20:47
Добре дошла до многостранната личност на този виртуоз на цветовете и движенията.Споделям твоето мнение относно неговото творчество.Независимо, че в повечето случаи той е работил "по поръчка", успява да наложи своят почерк (запазен и до днес)
Лека вечер
и усмихната седмица от утре.
:-)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: optimum2
Категория: Регионални
Прочетен: 726127
Постинги: 137
Коментари: 499
Гласове: 3969
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031